Ukrajinské civilné letectvo našlo možnosť ako prežiť a opäť vzlietnúť k oblakom

Foto: Unsplash
Vzdušný priestor je uzavretý od 24. februára. Motory osobných lietadiel boli umlčané, letiská opakovane zasiahli ruské údery. To však neznamená, že civilné letectvo Ukrajiny sa úplne zastavilo.
Dmytro Kryvenko je tá istá osoba, ktorú pasažieri nikdy nevidia, ale počujú zakaždým pred vzletom. Ale teraz sa dostať na miesto výkonu práce - Boryspil - najväčšie letisko na Ukrajine - hraničí s fantáziou. Obloha bola uzavretá pre osobnú a nákladnú dopravu od prvých minút rozsiahlej ruskej invázie, ale to neznamená, že ukrajinské civilné letectvo zmizlo z radarov.
„Nepribližujte sa k hraniciam s Ukrajinou“: na pozadí takýchto správ letecký priemysel, ktorý je citlivý na správy, výrazne obmedzil osobnú dopravu. Vlani cez dve desiatky ukrajinských civilných letísk prešlo 16 miliónov pasažierov. Zahraniční dopravcovia zmenili letové poriadky, zredukovali parkovanie na našich letiskách. Ukrajina prichádzala o peniaze a lietadlá, hovorí Yevhen Dykhne, riaditeľ spoločnosti UIA. „Keďže letectvo nevylučuje možné riziká, pred februárom sa mnohí prenajímatelia, ktorých lietadlá aktívne prevádzkujeme, začali dožadovať návratu flotily,“ hovorí.
Po 24. februári utrpeli letiská v dôsledku núteného prepúšťania straty asi tri miliardy hrivien. A to neberieme do úvahy fyzické škody spôsobené dopadom ruských rakiet – poškodených bolo 11 letísk. Flotily troch hlavných dopravcov sú pripútané k zemi. Národní dopravcovia sú nútení znižovať stavy, hovorí odborník na letectvo Bohdan Dolintse. „Prevádzkové podniky nepracujú, znášajú straty, a ak by si podniky v prvých mesiacoch mohli dovoliť presunúť väčšinu zamestnancov do režimu nútených odstávok, tak vidíme, že od apríla sa v podnikoch začalo prepúšťať,“ hovorí odborník.
Napriek tomu sa ukrajinský letecký priemysel snaží prežiť. Dve najväčšie ukrajinské letecké spoločnosti našli prácu pre svoje lietadlá a posádky v zahraničí a prepravujú cestujúcich. Veliteľ lietadla Dmytro Kryvenko sa práve vrátil z letu. „Tentoraz som mal šťastie. Bol som v širokej geografii od Kanárskych ostrovov po Kazachstan. Boli to dva programy, prepravili sme niektoré európske futbalové kluby, aj ukrajinský klub. A druhý program je obyčajný charterový let pod nejakou cestovnou kanceláriou,“ hovorí veliteľ lietadla Dmytro Kryvenko.
Jeho služobné cesty začínajú akoby na poplach. A ako dlho vydržia, nie je známe. "V mojom prípade to vyzerá takto - volajú mi a hovoria: "Ste pripravený odísť?". Hovorím, že potvrdzujem, príslušné papiere sú vyhotovené. Spoločnosť si objednáva lístky na autobus alebo vlak na miesto, odkiaľ mám naplánovaný prvý let, pretože druhý už môže byť z iného mesta, z tretieho do štvrtého,“ hovorí pilot.
Európsky trh je zložitý a vysoko konkurenčný. Letecké spoločnosti si musia pre seba doslova vyrezať dráhu. Celkovo v zahraničí lieta trinásť lietadiel pod značkami ukrajinských dopravcov s posádkami na objednávku cudzincov. Naše spoločnosti za to dostávajú fixný poplatok. To vám umožňuje udržiavať zamestnancov, kvalifikáciu a udržiavať priemysel. "Je tam vysoko konkurenčný trh, po pandémii sa len začal oživovať a je v dostatočnej miere úplne zaplnený ponukou. Je to pre nás úplne nový trh - preprava do zahraničia. A verím, že keby sme boli schopní naložiť 4 lietadlá prácou, to je veľký úspech spoločnosti.“ – presviedča riaditeľ spoločnosti UIA Evgeny Dykhne.
Letecký priemysel však nie sú len osobné lietadlá. Ukrajina má dostatok kapacít na leteckú nákladnú dopravu a pred vojnou boli vo svete veľmi žiadané. Bohdan Dolintse tvrdí, že to pokračuje aj teraz. „Ak hovoríme čisto o nákladnej doprave, tak hovoríme o približne dvoch desiatkach leteckých prepravcov. Vzhľadom na to, že dve tretiny týchto spoločností pracovali v zahraničí, s najväčšou pravdepodobnosťou naďalej vykonávajú relevantnú komerčnú leteckú prepravu,“ naznačuje odborník.
Podľa Štátnej leteckej služby ukrajinské letectvo v súčasnosti tvorí 48 osobných a nákladných spoločností. Ide o viac ako 6 000 vydaných leteckých preukazov. Ide o viac ako 2 000 technického personálu v 78 firmách, z toho 15 v zahraničí. Hlavný problém sa však v štátnej službe neodmieta. Keď sa obloha nad Ukrajinou opäť otvorí - nie každý v nej bude môcť lietať. „Problém je, že veľká časť týchto špecialistov si nemôže obnoviť certifikáty a aj po skončení vojny príde určité obdobie, keď sa letecký trh skutočne zotaví a budeme mať nedostatok špecialistov,“ ubezpečuje Dolintse.
Boeing 737 riadi veliteľ lietadla Dmytro Kryvenko. Vysvetľuje, že letové osvedčenia a kvalifikácia sú pre pilota povinné. Dá sa to obnoviť, môže však nastať nedostatok personálu v ukrajinskom civilnom letectve. Riaditeľ spoločnosti UIA Yevhen Dyhne stále rozmýšľa, ako si firmu udržať. „Firma je patriotická, ľudia sa veľmi sústreďujú na to, aby si firmu udržali nielen ako svoje pracovisko, pretože sú vysoko kvalifikovaní, na európskom trhu sú veľmi žiadaní, ale chcú si firmu udržať,“ hovorí riaditeľ.
Dmytro sníva o časoch, keď bude môcť opäť vzlietnuť do slobodného ukrajinského neba z rodného Borispoľu. „Vojna sa raz určite skončí a definitívne naším víťazstvom. Myslím, že bude pre mňa cťou zdvihnúť lietadlo hore,“ hovorí kapitán.